Welkom!

Deze community is voor alle enthousiastelingen die meer willen weten over spectrografie. Stel vragen, zoek samen naar antwoorden en deel je resultaten over deze mooie hobby.

0

flexure met de ALPY600 ?

Op
Bryssinck Erik
op 12/04/17 17:25649 weergaven

Ik heb laatste weken terug de alpy600 op de telescoop geplaatst.

Ik merk dat ik de calibratiespectra van de ArNe lamp van de Alpy niet altijd kan gebruiken omdat de calibratie dan niet klopt.

Nu met verdere datareductie, dus zonder calibratiespectrum, merkte ik dat de horizontale tilt in het ruwe beeld niet altijd gelijk is, terwijl de camera en Alpy toch één constructie is.  Het is niet veel ,maar toch.  Eveneens varieert de dispersie van 3.19 tot 3.64 ??  Ook als ik de spectra van verschillende sterren, rechtstreeks van de ruwe beelden op elkaar leg, zie ik een licht verschuiving, wat enkel kan door mechanische verschuiving volgens mij (of temperatuur ?).

In elk geval zal het er op neer komen dat ik bij elk beeld een apart calibratiespectrum moet nemen (dus in dezelfde telescoop/camera positie als tijdens de beeldopname) en niet in het begin en op het einde van de waarneemsessie.

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ?  De ST10XME weegt natuurlijk wel heel wat meer dan bijvoorbeeld een ATIK 460EX en hangt ook nog eens aan de zijkant van de newton.

Ondertussen heb ik al enkele resultaten op \mijn website (maar nog niet met een database) geplaatst.

URL website:

\http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/spectra_star.html

Er zijn er nog een aantal te reduceren 

Uw antwoord

Probeer alsjeblieft een substantieel antwoord te geven. Indien u wou reageren of de vraag of het antwoord,gebruikt u de community tool. Denk er aan dat u uwantwoorden altijd kan herzien - geen nood om dezelfde vraag twee keer te beantwoord.Vergeet ook niet om te stemmen - Het helpt het de beste vragen en antwoorden selecteren!

Blijf geïnformeerd

Over deze community

Welkom op het Spectroscopieforum:
het Forum van de werkgroep Spectroscopie van de UGent Volkssterrenwacht Armand Pien.

Hier vind je o.m. overleg en technische vragen. Je kan hier ook terecht voor hulp en suggesties.
Lees de regels

Vraag hulpmiddelen

9 volger(s)

Statistieken

Gevraagd: 12/04/17 17:25
Gezien: 649 tijden
Laatst bijgewerkt: 12/04/17 17:25